Hej!
Jag undrade om någon har testat att ympa med den sorts ”ympsax” som finns i bilden. Jag har ett par äkta kastanjer som jag ville ympa kanske i maj och försöker hitta en teknik för det som behöver inte så mycket erfarenhet för att lyckas.
Tack!
Kastanj ympning
Kastanj ympning
- Bilagor
-
- IMG_3813.jpeg (260.73 KiB) Visad 4501 gånger
Re: Kastanj ympning
Hej SeñorNuez!
Jag har en sån, som du kan få låna om du vill prova.
Och jag har också en lite mer avancerad guilliotine-klippare som den på bilden här: https://www.fruugo.se/stort-ympningsver ... jsQAvD_BwE
När det är äpple som ympas så går det utmärkt med såna klippare.
Jag har inte utvärderat hur bra den är för kastanj.
Jag är orolig för kross-skador i barken på "undersidan".
Den sidan på ympen och grundstammen där kniven skär in blir alltid jättesnygg, men baksidan som trycks hårt mot underlaget kan bli rätt ful.
Därför har jag inte vågat prova så mycket på kastanj och valnöt.
Testa gärna! Kanske kommer du på något sätt att klippa utan att krossa barken.
/Göran
Jag har en sån, som du kan få låna om du vill prova.
Och jag har också en lite mer avancerad guilliotine-klippare som den på bilden här: https://www.fruugo.se/stort-ympningsver ... jsQAvD_BwE
När det är äpple som ympas så går det utmärkt med såna klippare.
Jag har inte utvärderat hur bra den är för kastanj.
Jag är orolig för kross-skador i barken på "undersidan".
Den sidan på ympen och grundstammen där kniven skär in blir alltid jättesnygg, men baksidan som trycks hårt mot underlaget kan bli rätt ful.
Därför har jag inte vågat prova så mycket på kastanj och valnöt.
Testa gärna! Kanske kommer du på något sätt att klippa utan att krossa barken.
/Göran
Re: Kastanj ympning
Tack, bra att veta! Jag låna den gärna när det blir ymp säsong, jag ska får tag på ympris först. Jag har några vildäpple sticklingar jag ska testa att ympa först innan jag vågar med mina kära kastanjer.
Det faller mig in att lägga en extra bit gren bakom den man vill klippa så att snittet i den vi är intresserade av blir rent och lämnar den där ofullkomligheten i offergrenen. Jag kommer att skriva resultatet här när jag försöker.
Det faller mig in att lägga en extra bit gren bakom den man vill klippa så att snittet i den vi är intresserade av blir rent och lämnar den där ofullkomligheten i offergrenen. Jag kommer att skriva resultatet här när jag försöker.