Misslyckade sådder

Nötter för att så - tips och frågor
Användarens profilbild
Nöt_babe
Kontakt:

Misslyckade sådder

Inlägg av Nöt_babe »

Ja, jag tänker att vi kan behöva en tråd för att trösta varandra och dela med oss av våra misstag.

Igår märkte jag att jag haft en mus i odlingsrummet i källaren där jag driver upp fröer för årets odlingar. Den hade inte gjort någon skada än, bara krafsat lite i en kruka med vide-sticklingar. Jag satte genast upp en musfälla med liten ostabit och tänkte att det nog ska vara löst.

Inatt vaknade jag till av att det lät från källaren och tänkte att "nu fick jag musajävelen". Men imorse hade den tömt 4 såbrätten med kastanjer och valnötter. Totalt någonstans mellan 30-40 frön totalt.

Och musfällan. Den hade ingen ostabit längre.

Efter att ha letat en stund hittade jag dens lilla gömsle och fick tillbaka ungefär hälften av nötterna som jag planterat på nytt. Många var helt oskadda men nu vet jag inte vilka frökällor de har längre.

Som tur är har jag sått långt fler nötter än såhär, och de allra mest värdefulla för mig är oskadda.

Men ändå!! Vad jag tror är en ensam liten musabuse kan samla åt sig uppemot 40 nötter på en natt. 10 stycken var dessutom nedgrävda ett par centimeter under jord i ett djupare brätte, men det var helt länsat. Ett imponerande nattskift för den musabusen.

Nu har jag satt skyddskupor på resterande sådder och satt dit 3 fällor.

Se till att mussäkra era drivbänkar! Ha katt.

Och berätta gärna om era egna misslyckanden och misstag mm

Mvh
Göran
Site Admin
Kontakt:

Re: Misslyckade sådder

Inlägg av Göran »

Hej Babe!

Vi hade ett stort fiasko förra vintern, när i princip alla kastanjerna frös sönder. Av fem hundra sparade kastanjer blev det sex träd.

Sen murade vi ett kallförråd och mus-säkrade det.
I år ser kastanjerna fantastiska ut och nu när jag börjar så, så ser jag att mindre än 5% är dåliga och inte gror.

För några år sen hade jag inte mus-säkrat fröförrådet och fick det mesta uppätet. Stora högar med skal var det enda som tydde på att jag hade samlat nötter hösten innan...

En annan gång hade jag beställt massa frön som kom fram helt söndermögliga från frakten. Ibland går det bra hos posten, ibland inte.

Vi lär oss hela tiden att bli bättre.
Jag brukar numera lägga nötterna i lätt fuktig sand i 7-liters-krukor, så att det kan komma in syre underifrån också. Och i kallförråd. (1-5C)

Fler misstag och tragiska frö-förluster?
Axel

Re: Misslyckade sådder

Inlägg av Axel »

Hej!
Kul att höra era historier. Själv blev jag överlistad av en skata…
I höstas var jag på balkongen och satte valnötter i en kruka för att gro. Täckte dem med ett lager jord och lämnade sedan krukan ute på balkongen. Tänkte inte mer på det förrän nästa dag. Då såg jag att någon krafsat bort jorden och tagit alla nötterna. Visade sig att skatan sett när jag planterade nötterna och sedan väntat tills jag lämnade dem innan den slog till!
Numera sätter jag lock på krukorna :D
Skriv svar