Delvis inom och delvis utom forumets ämne, men jag hyser tilltro till kompetensen här inne och slänger ut frågan på vinst och förlust:
En anhörig har nyligen införskaffat ett rart skogtorp med stor tomt. Tacknämligt! Tyvärr har platsen under sitt halvsekel som semesterbostad utsatts för en på många sätt tvivelaktig behandling. Allsköns avfall har dumpats här och var i trädgården och gudarna allena vet vad för kemikalier som kan ha läckt eller hällts ut där nu löparfetblad, aronia och äkta kastanj ska utplanteras. En grovsanering av trädgård och byggnader är gjord där allt från plastleksaker till en rutten husvagn samlats upp och skickats åstad (tre fulla containrar!) men jag oroar mig för vad som kan finnas kvar i jorden.
Nu har jag en tudelad fråga:
1. Hur börjar jag nysta i det här med markkemin? Finns det något lämpligt laboratorium att ta kontakt med? Törs man ringa kommunen eller riskerar man obehagligheter? Har ni några egna tips på konkreta åtgärder, eller en bra informationskälla? Eller överskattar jag riskerna och gör bäst i att bara köra på?
2. Den mest synliga föroreningen utgörs nu av en enorm mängd småremsor från en sådan här fibrig plastpresenning med usel hållbarhet, ni vet. Någon som har några smarta tricks för att få upp utspridda sådana fragment ur gräsmattan? Än så länge funkar handplockning bäst, men det är drygt.
Misstanke om förorenad tomt
Re: Misstanke om förorenad tomt
Hej Nils!
Det var tråkigt att höra!
Själv har jag låtit analysera jordprov för bly, eftersom vår plantskola ligger intill den gamla "Riksväg 2". Jordprovet lämnade jag in på vårt lokala bondekooperativ Vallberga Lantmän som skickade till LMI i Helsingborg. Det kostade 700kr+moms för två prover. (och det var bakgrundsnivå 20ug/kg, så vi kunde andas ut)
Bly och kadmium är lätt att mäta, eftersom det handlar om individuella grundämnen. Organiska föroreningar är svårt, eftersom det finns så många och de är så olika giftiga.
Plastremsor är ett elände, har någon tips?
Vad tror ni andra?
Vilka risker tar man när man äter frukt och nötter som växer i kontaminerad mark?
Hur ska man tänka här?
Lycka till,
Göran
Det var tråkigt att höra!
Själv har jag låtit analysera jordprov för bly, eftersom vår plantskola ligger intill den gamla "Riksväg 2". Jordprovet lämnade jag in på vårt lokala bondekooperativ Vallberga Lantmän som skickade till LMI i Helsingborg. Det kostade 700kr+moms för två prover. (och det var bakgrundsnivå 20ug/kg, så vi kunde andas ut)
Bly och kadmium är lätt att mäta, eftersom det handlar om individuella grundämnen. Organiska föroreningar är svårt, eftersom det finns så många och de är så olika giftiga.
Plastremsor är ett elände, har någon tips?
Vad tror ni andra?
Vilka risker tar man när man äter frukt och nötter som växer i kontaminerad mark?
Hur ska man tänka här?
Lycka till,
Göran