Nötbiffar till söndagsmiddagen

Recept på maträtter och nötsmör, kastanjemjöl och annat gott
lovabrodin

Nötbiffar till söndagsmiddagen

Inlägg av lovabrodin »

Hej! Testade en nötbiff till söndagsmiddagen igår efter Nötnätverksdagem på Holma, det blev Hasselbackspotatis med Pekanötsbiffar, med en sallad av surkål och äpple!

Gjorde nötbiffar ungefär såhär för 4 hungriga personer:
- mixa två burkar bönor, jag tog en med svarta bönor och en kidneybönor
- hacka ett par stjälkar bladselleri och en dm purjolök i små bitar (eller annat grönt som finns tillhands), lägg i hälften
- tillsätt en dl havegryn och ca 1 dl vatten, samt ett ägg (eller lite mer vatten om en inte äter ägg)
- krydda med 1-2 msk örtsalt, lite peppar, spiskummin, paprikapulver eller chipotle
- mixa igen till till lös grötkonsistens
- grovhacka 2 dl pekannötter, eller valfri annan nöt
- lägg i de sista gönsakerna och nötterna och mixa helt lätt så att det blir konsistens och bitar kvar
- smaka av
- stek på medelhög värme i gott om olivolja

Tips: smeten ska vara så lös att det kan skedas upp och klickas i pannan. Det går inte att vända dem förrän de stelnat, så ge dem lite tid innan du försöker ;)

Någon annan som testat nötbiffar?
Kastanjemat

Re: Nötbiffar till söndagsmiddagen

Inlägg av Kastanjemat »

Inte just nötbiffar, men fröbiffar gör jag då och då. Då är basen i biffarna blötlagda solrosfrön och jag tänker att det borde fungera utmärkt att byta ut åtminstone hälften av fröna mot tex valnötter. Kanske lite kastanj i kan smaka bra också. Måste testa!
Magdalenamatilda

Re: Nötbiffar till söndagsmiddagen

Inlägg av Magdalenamatilda »

Åh, bra med recept på nötbiffar! Ska testa det!

Åt en fantastisk vegetariskt köttfärslimpa med hasselnötter i på Hagabion härom året, och har flera gånger försökt upprepa det hemma med veggofärs och nötter, men inte lyckats så bra.

Det finns ju många bra kakrecept med nötter, men här kommer en favorit som blir lite som en kladdkaka. Här som vegansk och utan vitt socker, men går såklart bra att använda ägg och vanligt socker istället.

Mal 200g hasselnötter, blanda m 2 dl kokossocker, 2 msk maizena, 1 tsk bakpulver, knappt 1 dl aquafaba. Smörj en pajform m matolja, bröa m kokosflingor. 175 gr, 35-40 min.
Lägg på rikligt med valfria bär.

Grädde, vaniljsås eller glass passar utmärkt till.
Mums!
Skriv svar