Valnöt som klarar vårfrost?

Allt om valnötter: Europeiska, japanska, amerikanska... Hela Juglans-familjen får plats här
Jesper Sandström

Valnöt som klarar vårfrost?

Inlägg av Jesper Sandström »

Hej
Jag har ofta varmt i april men ändå frost fram till 15 maj (vissa år så sent som 1 juni). Jag har hört att det finns sorter som slår ut sent och som därför klarar sig bättre under sådana förhållanden. Tacksam för tips på sorter.
Jesper Sandström, Kyrkbygård, Halmstad
Jonas Evaeus

Re: Valnöt som klarar vårfrost?

Inlägg av Jonas Evaeus »

Vad räknas som sent i sammanhanget?

Mina ettåriga fröplantor av äkta valnöt spricker upp precis nu (några har fått fina blad, några har bara knoppar som sväller).
Användarens profilbild
Nöt_babe
Kontakt:

Inlägg av Nöt_babe »

Jag hade 3 som slog ut någon vecka innan den sena frosten här i mellersta Skåne. Vi fick -3 grader och de små bladen frös tillbaka helt och dog. Nu slår nya knoppar ut. Andra som står mer skyddat slog ut senare och har klarat sig oskadda.

Samtliga är fröplantor. Sena sorter hade varit toppen vid år som dessa. :)
Göran
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Göran »

Hej Jesper och övriga!

Det finns en del namnsorter av valnöt med extra-sen knoppning. Fördelen är att de inte knoppar ut förräns i slutet av maj, för att undvika vårfrostskador på blad och blommor. Nackdelen är att växtsäsongen är lite kortare och max-skörden blir mindre.

Vi har några holländska (icke-FRUMATIS) namnsorter som är utvalda för extra-sen knoppning ('Ulicoten', 'Minderhout', 'Rijkevorsel' - namngivna efter byarna där träden hittats). De har ännu inte knoppat ut i år (20 maj 2025). (Se www.NotTrad.se - varning - reklam),

Jag vet inte hur Loiko-träden knoppar ut och blommar - någon som vet?

tips: En sak att tänka på när man sätter sen-blommande träd är att ha minst ett till som också blommar sent, så att pollineringen kan bli av. Om du sätter bara ett sent träd så är risken att det inte hinner pollineras.

/Göran
Mikael

Inlägg av Mikael »

Göran, jag har ett ympat Loiko 6 som slog ut ungefär samtidigt som mina andra valnötsträd och därmed förlorade sina blad i frosten. Mitt enda ympade träd som klarade frosten var ett Broadview, den slog ut rätt sent. Allra senast har två små fröplantor varit. De har stått vid en södervägg /i ett växthus hela våren men det var först häromdagen som den ena fick blad. Den andra har fortfarande inte slagit ut.
Åke

Inlägg av Åke »

Fernor, Pariesenne och Ronde de Motinac slår ut sent på våren.
Skriv svar