Rådjur och hasselplantor

Allt om hassel - Corylus-familjen
Johanna

Rådjur och hasselplantor

Inlägg av Johanna »

Hej, på min tomt passerar det ofta rådjur och de har varit särskilt glupska de senaste åren. Dock verkar de inte ha gett sig på hasselplantor i kruka, hittills. Faktiskt inte heller valnötsplantorna. Hur är andras erfarenhet av just rådjuren och hassel?
Christopher

Re: Rådjur och hasselplantor

Inlägg av Christopher »

Jag är rätt övertygad om att jag har haft rådjur som ätit hassel. Liten glipa i stängsel, något kom in, högst sannolikt rådjur. Dovhjort är dock värre, större djur som betar högre upp. I regel flera i en flock så skadan blir därför mer omfattande. Har hasseln väl växt till sig tror jag inte det är nödvändigt att bekymra sig för rådjur. Dovhjorten kan göra skada även på stora plantor samt knäcka förvånansvärt grova grenar, för att kunna äta av dem.
AndersL

Inlägg av AndersL »

Vi klurar på hur vi ska stängsla våra kommande hassel (men även andra) i etableringsstadiet. Hur har ni gjort? Fårstängsel, tråd eller band?
Christopher

Inlägg av Christopher »

Vanliga fårstängsel, ca 1 m höjd, är antagligen inte tillräckligt högt. Rådjur kan hoppa högt. Även om de kan hoppa över 150 cm stängsel så gör de det inte så gärna, kanske räcker med 140 cm i praktiken. 1 m är nog för lågt.

Jag hade inte mycket skydd först, det gick faktiskt rätt bra de första åren. Men sedan började hjortarna göra stor skada. Ett område är inhägnat av 180 cm högt viltstängsel. Ett annat område har ett temporärt viltstängsel 180 cm högt (hade kunnat vara lägre) runt varje individuell hasselbuske jag vill skydda. 7-8m långt stängsel som står utan stöd runt busken. Är det många plantor är det förmodligen bäst att hägna hela området.

De grövre hasselplantorna klarar sig utan skydd. Grönskan börjar på 130 cm höjd, nedanför blir de betade. Jag flyttar skydden till de nya plantorna vartefter de gamla blir grova nog att klara sig oskyddade.
Terese

Inlägg av Terese »

Jag har sen i somras haft ett 20-tal små plantor av hasselnöt planterade (i väntan på sin slutliga placering) intill en åker där det varje kväll passerar rådjur. Och konstigt nog har de inte rört mina plantor! Men nu vågade jag inte chansa länge och satte ett tillfälligt stängsel ändå :P På slutliga platsen där de ska stå har jag funderat på högt viltstängsel. Har sett någon variant i plast, vet ni om det är något att ha?
Camilla

Inlägg av Camilla »

Jag har heller aldrig sett några skador på hasselplantor, varken i kruka eller planterad. Finns ju så mycket vildhassel så det kanske inte är så eftertraktat:)
Skriv svar