En karta över nötträd i Sverige?

Tipsa om nötträd som växer bra hos dig och gärna runt omkring - kanske hjälper det andra att välja träd som har stor potential.
Göran
Site Admin
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 feb 2024, 08:04
Ort: Laholm
Kontakt:

En karta över nötträd i Sverige?

Inlägg av Göran »

Det ska bli kul att se vilka nötträd som växer var i landet. Kanske ska vi göra en karta över alla nötträden?
Om ni delar adress (eller i alla fall kommun) så kan vi se hur spridningen är över landet.
Vilken karttjänst tycker ni funkar bra? Är du sugen på att hålla i kartan - eventuellt i wordpress-delen av svenskanötter.se?
IdaRappestad
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 okt 2024, 08:26

Re: En karta över nötträd i Sverige?

Inlägg av IdaRappestad »

Kanske kan man tänka sig kontakt och/eller att dela viss information med skogsträdgårdskartan och/eller fruktkartan? Bygga upp på samma sätt eller ta inspiration och lärdom av redan gjorda erfarenheter ☀️🗺️
Radhusbonden
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 okt 2024, 13:33

Re: En karta över nötträd i Sverige?

Inlägg av Radhusbonden »

Kan det vara bra om karttjänsten vi väljer erbjuder möjligheten att kunna dela in träden i olika kategorier av tillgänglighet? T.ex: "privat" "tillgänglig för besök" "offentlig" "skörd från marken tillåten"
Hannes
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 okt 2024, 09:39

Re: En karta över nötträd i Sverige?

Inlägg av Hannes »

Halmstad kommun har en karta med sina stadsträd där jag redan hittade många fina valnötter, turkhassel och äkta kastanj till utsäde. Kanske andra kommuner har liknande karttjänster? :-)
https://karta.halmstad.se/#m=ext&x=1105 ... 8%2C100&p=
IdaRappestad
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 okt 2024, 08:26

Re: En karta över nötträd i Sverige?

Inlägg av IdaRappestad »

Ja! Träd i Malmö finns ju som app! Tänk när vi lanserar ’Svenska nötträd’-appen!
Göran
Site Admin
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 feb 2024, 08:04
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: En karta över nötträd i Sverige?

Inlägg av Göran »

Hannes skrev: 14 okt 2024, 09:53 Halmstad kommun har en karta med sina stadsträd där jag redan hittade många fina valnötter, turkhassel och äkta kastanj till utsäde. Kanske andra kommuner har liknande karttjänster? :-)
https://karta.halmstad.se/#m=ext&x=1105 ... 8%2C100&p=
Hej Hannes!
Bra karta från Halmstads Stadsträd. Hur söker man efter ett visst sorts träd t.ex. Äkta kastanj? (Jag klarade inte av det.)
/Göran
Skriv svar