Hej!
jag undrar om jag ska gödsla min hassel, vilken sort och vilken mängd?
bästa hälsningar
Kristina Jernmark
Gödning av hassel?
Re: Gödning av hassel?
Hej Kristina!
Det finns olika filosofier runt gödsling och näringsämnen.
Jag gillar att ge kompost till träd, både under tillväxt men framför allt när träden ger frukt/nötter som man tar bort.
Själv brukar jag försöka hålla undan gräs (kvickrot) och ge några hinkar kompost och lägga träflis över.
Det är en fin vårsyssla.
Det finns olika filosofier runt gödsling och näringsämnen.
Jag gillar att ge kompost till träd, både under tillväxt men framför allt när träden ger frukt/nötter som man tar bort.
Själv brukar jag försöka hålla undan gräs (kvickrot) och ge några hinkar kompost och lägga träflis över.
Det är en fin vårsyssla.
Re: Gödning av hassel?
Jag gör såhära med nästan alla träd och buskar.
1. Hålla gräset borta.
2. Flis (vid plantering kör jag två lager wellpapp och 15 cm flislager runt hela plantan, ca 40-100 cm radie.)
3. Lite kompost eller gödsel spritt kring växten på våren.
Och sen kompletterar jag med flis lite när jag får över.
Innan jag var bortskämd med flismaskin brukade jag täcka med skrufs från vedkubben, löv och häckklipp. Ibland slaget gräs.
Har aldrig tänkt på att ge en extra giva kring fruktsättning. Men det ska jag nog testa på några hasselbuskar några år och se om jag ser nån skillnad.
1. Hålla gräset borta.
2. Flis (vid plantering kör jag två lager wellpapp och 15 cm flislager runt hela plantan, ca 40-100 cm radie.)
3. Lite kompost eller gödsel spritt kring växten på våren.
Och sen kompletterar jag med flis lite när jag får över.
Innan jag var bortskämd med flismaskin brukade jag täcka med skrufs från vedkubben, löv och häckklipp. Ibland slaget gräs.
Har aldrig tänkt på att ge en extra giva kring fruktsättning. Men det ska jag nog testa på några hasselbuskar några år och se om jag ser nån skillnad.