Hejsan,
Jag är på väg att köpa någon av följande namngivna sorter av äkta kastanj och blev jätteglad när jag fick veta att det finns kastanjeentusiaster i Sverige. Jag är inte en botaniker och har dammsugit internet efter information men känner att jag fortfarande behöver hjälp och hoppas att ni kan hjälpa mig:
De namngivna sorter jag har lyckats hitta här i Skåne är följande:
Marigoule
Bouche de Bétizac
Maraval
Jag förstår att alla tre är hybrider mellan c. sativa och c. crenata. Från vad jag har hittat är de kinkiga med pollinerare. Här hemma finns en c. sativa "Lyon" och inom ca 10 km finns också några mångåriga kastanjeträd som jag inte vet namnen på men som mest troligt är c. sativa.
Nu till min fråga. Vilka av de tre sorter som finns att köpa just nu har störst chans att pollineras av vanlig c. sativa?
Pollinerare till Bouche de Bétizac
Re: Pollinerare till Bouche de Bétizac
Hej!
Det är inte självklart med pollinering.
Jag tror att alla tre sorter som du beskriver pollineras bra av C.sativa.
Den största skillnaden mellan de tre, tror jag, är att Bouche de Bétizac inte ger något pollen tillbaka. (Den är "pollen-steril".)
De är lite olika i smak och Marigoule har de allra största kastanjerna av de C.crenata x C.sativa-hybrider som är vanliga i Europa.
(Det finns ännu större kastanjer i hybrider från USA, men de är svåra att få tag på här.)
Lycka till!
Göran
Det är inte självklart med pollinering.
Jag tror att alla tre sorter som du beskriver pollineras bra av C.sativa.
Den största skillnaden mellan de tre, tror jag, är att Bouche de Bétizac inte ger något pollen tillbaka. (Den är "pollen-steril".)
De är lite olika i smak och Marigoule har de allra största kastanjerna av de C.crenata x C.sativa-hybrider som är vanliga i Europa.
(Det finns ännu större kastanjer i hybrider från USA, men de är svåra att få tag på här.)
Lycka till!
Göran