Hur lång tid till skörd?

Allt om valnötter: Europeiska, japanska, amerikanska... Hela Juglans-familjen får plats här
allkonstverket

Hur lång tid till skörd?

Inlägg av allkonstverket »

Jag har några goa valnötsträd som ger härlig skörd, men så idag satte jag 3 namnsorter med olika egenskaper. Stora, lila och härliga... Olika helt enkelt. Finns det någon slags mellan tummen och pekfingret när man kan tänka sig att skörda världens största valnöt t.ex.. Alltså hur gammalt behöver ett träd bli för att bära skörd, vad är era erfarenheter??

//Peter B
Göran
Site Admin
Kontakt:

Re: Hur lång tid till skörd?

Inlägg av Göran »

Hej Peter!

Ympade träd brukar ge nötter efter två till fem år, och efter tio år kan du nog plocka en hink, särskilt som dina träd står så skyddat.

Fröplantor är spretigare. En odlare jag känner som drar upp mycket från frö säger att ungefär hälften av träden ger nötter inom fem år, men hälften dröjer längre, upp till tjugo år.

Bra att du har andra valnötsträd på plats, då blir pollinationen perfekt!

Göran
Eva

Inlägg av Eva »

Har sedan lång tid flera valnötsträd som mannen sått från kärnor plockade i Halmstad.
Men är sugen på fler, om jag köper från dej Göran, när kan jag vänta mej skörd?
Eva
Göran
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Göran »

Hej Eva!
Ympade träd ger generellt skörd tidigare än fröplantor, eftersom ympriset redan har många år på nacken.
Det händer något i träden som gör att grenarna vet hur gamla de är.

Kanske blir det någon enstaka nöt efter två år, men det brukar ta fem år innan ett ympat valnötsträd ger tillräckligt till en skål julnötter. Och minst tio år innan du kan fylla en hink.

Dessutom blir alltid pollineringen bättre ju fler olika sorter av samma art som du har.

/Göran
Eva

Inlägg av Eva »

Tack för svaret, de som du säljer är de ympade?
Eva
Göran
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Göran »

Hej Eva!
Ja, de valnötsträd vi säljer just nu är ympade namnsorter t.ex. 'Broadview'.

Jag hoppas att någon vill dra igång ett valnötsprojekt och ta fram en population med välfungerande fröplantor med stora nötter som funkar i svenska förhållanden. Kanske någon här på forumet?

Vi startade ett sånt projekt för kastanjer för ett par år sedan.

Göran
RuneStenholmJakobsen

Inlägg av RuneStenholmJakobsen »

Aha, så detta med att ympa en gren på valnötsträd för tidigare skörd - det måste då vara en kvist från ett gammalt träd? Spelar det någon roll vilken sort det är? kan man ympa samma sort på samma sort, bara ympkvisten kommer från ett gammalt träd?
hur gammalt träd behövs?

jag har tre frösådda reglans från ett och samma träd från centrala Skåne, men vet inte om jag ska ympa eller låta bli. Börja tveka om det ändå går tio år innan det blir en hink. då kan man nästan likagärna vänta längre tid. ...kanske lika bra att se det som ett pensionssparande.
Skriv svar