Valnöts beskärning

Allt om valnötter: Europeiska, japanska, amerikanska... Hela Juglans-familjen får plats här
SeñorNuez

Valnöts beskärning

Inlägg av SeñorNuez »

Hej,

Jag vill att det här trädet ska vara högt och inte ha så låga (och dominerande) grenar, så jag tänkte beskära det i JAS. Den huvudsakliga grenen jag vill klippa är också den som kan ses komma ut till vänster på bilden och verkar vara skadad eller sjuk. Är det något annat jag bör tänka på förutom att det är under JAS-perioden, med torrt och varmt väder? Jag verkar komma ihåg att det är en bra idé att göra ett snitt först så att det blöder och sedan en vecka senare göra det sista snittet nära huvudstammen? Ska jag klippa bara den grenen i år och vänta med resten av grenarna?
Bilagor
IMG_3818.jpeg
IMG_3818.jpeg (1.23 MiB) Visad 8573 gånger
IMG_3817.jpeg
IMG_3817.jpeg (2.25 MiB) Visad 8573 gånger
Göran
Site Admin
Kontakt:

Re: Valnöts beskärning

Inlägg av Göran »

Hej SeñorNuez!

Låter klokt att vänta med beskärning till en solig sommardag.

Ett tips är att pilla bort topp-knoppen från de grenar som du ska beskära i sommar, så kommer de inte att växa så mycket under våren. Då kommer den mesta energin gå in i det skott där du har kvar topp-knoppen.
SeñorNuez

Re: Valnöts beskärning

Inlägg av SeñorNuez »

Tack, det ska jag göra. När man ska beskära, kan man ta bort allt man vill i en säsong eller är det bättre att göra det successivt under 2 säsonger bättre? Trädet planterades i höst.
Skriv svar