Avstånd mellan träd

Allt om valnötter: Europeiska, japanska, amerikanska... Hela Juglans-familjen får plats här
Heidi

Avstånd mellan träd

Inlägg av Heidi »

hej,
Jag tänkte sätta flera olika sorters valnötsträd och funderar på vilket avstånd jag ska ha mellan träden. Jag vill ju inte sätta för tätt men jag vill ju också vara ekonomisk med platsen. Vilket avstånd skulle ni rekommendera och vad tror ni om att blanda valnöt, kastanj och hassel? Jag skulle vilja skapa en "nötskog" med inspiration av hur man anlägger mikroskog - Miyawaki - men eftersom jag vill behålla nötträden så vill jag ha dom på rätt avstånd.
Göran
Site Admin
Kontakt:

Re: Avstånd mellan träd

Inlägg av Göran »

Hej Heidi!

Kul att du ska plantera en nötskog.
Valnötsträd och kastanjeträd blir rätt stora efter femtio år, så ett avstånd på minst 8 meter mellan dem tycker jag är lämpligt i en skogsmiljö.
Om du gör en allé, där alla träden står på en rad, kan du sätta tätare, (ca 4-6 meter), eftersom träden automatiskt växer mer åt sidorna i sådana lägen.

En fin odling i Luttelgeest, Nederländerna, planterade havtorn, hassel och valnöt för 30 år sedan. Efter åtta år skuggades havtornen ut, och då tog de bort dem. Och efter tjugo år var det dags att ta bort hasselbuskarna. Nu är det bara valnötsträd kvar, på ungefär 10m lucka. De hade bra skörd av havtorn och hassel i början.
Om du vill göra så, så sätter du valnöt- och kastanjeträden på 8-10-meters lucka, och fyller i med hassel och bärbuskar emellan.

Men sen är det inte säkert att alla träd du planterar klarar sig. Något kanske blir uppätet av en älg, något fryser ner, något blir skadat av en röjsåg... På femtio år kan mycket hända.

Vad tycker ni andra? Hur tätt planterar ni?

Göran
Skriv svar