Plantering av hasselnötter från butik

Allt om hassel - Corylus-familjen
Thrdr

Plantering av hasselnötter från butik

Inlägg av Thrdr »

Hej!

Jag köpte en påse hasselnötter med skal i julas i mataffären. Ursprung Italien Har ett par frågor.
1. Vilken sort kan det vara?
2. Kan man plantera nötterna utomhus och hur görs det på bästa sätt i så fall?

MVH

T
Göran
Site Admin
Kontakt:

Re: Plantering av hasselnötter från butik

Inlägg av Göran »

Hej T!
I Italien odlas mest 'Tonda Giffoni' och 'Tonda Bianca'. Om du söker kan du se foton på båda och jämföra med dina nötter.
(Läs mer t.ex. här: https://www.researchgate.net/figure/Map ... _357847096)

Jag har aldrig sått torkade hasselnötter, så jag vet inte hur bra det går. Någon som har provat?

Däremot har jag sått "färska" hasselnötter som jag kyl-lagrat över vintern i fuktig sand. I mars-april när det blir lite varmare har jag lagt nötterna i mager jord och ungefär 80% blev nya hasselbuskar. (nötter från Halles Jättenöt pollinerade av Webbs Cob)
Den första busken gav nötter i höstas (efter ca fem år) och de var stora och fina.

Jag tror att det är bra att så hasselnötter och ta fram nya sorter. Men man ska nog räkna med att bara hälften av buskarna ger bra nötter, så man får sålla efter hand.

Men som sagt.. .Om någon har sått torkade hasselnötter och fått dem att gro - berätta gärna mer!
Mikael

Inlägg av Mikael »

Jag har inte provat att så hasselnötter från matbutiken men hösten 2023 köpte jag valnötter med skal på Lidl. De köldbehandlades i fuktig sand nere i krypgrunden och såddes i krukor, odlingsbäddar i växthus och på friland våren 2024. Ungefär hälften blev plantor. Kanske inte helt relevant tips men förhoppningsvis kan det ge ett visst hopp om att hasselnötterna från matbutiken kan gro?

Jag rekommenderar att köldbehandla/så nötterna på ett sätt så att inte möss/sorkar kan få tag på dem. Själv slarvade jag häromåret och förlorade ca 99% av mina nötter som förvarades i öppna krukor nere krypgrunden.
Göran
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Göran »

Vinterförvaring av nöt-frön, se foton nedan:

Jag brukar lägga i fuktig sand och förvara frostfritt och musfritt. Nu har ett bra kallförråd som jag tror är musfritt, men jag sätter ändå på stålnät (putsduk 12 mm maskor).
I bilden ser du 7-liters-krukor och jag har ungefär 100 valnötter eller 100 kastanjer eller 200 hasselnötter i en kruka.
PXL_20241020_082602193.jpg
PXL_20241020_082602193.jpg (3.52 MiB) Visad 34167 gånger
PXL_20241020_082606344.jpg
PXL_20241020_082606344.jpg (3.03 MiB) Visad 34167 gånger
Och jag tror precis som Mikael att det ska vara nötter med skal som sås. Nakna nötter har jag aldrig provat, jag är rädd att de ska ruttna.
Någon som testat att så skalade nötter?
Thrdr

Inlägg av Thrdr »

Tack för svaren! Jag valde en enkel lösning, täljde till en spetsig käpp och planterade nötterna på några få centimeters djup. Det var tjäle i ytlagret. Får se om någon av nötterna tar sig.
Skriv svar