Stratifiering och plantering av valnötter

Allt om valnötter: Europeiska, japanska, amerikanska... Hela Juglans-familjen får plats här
Post Reply
Helene_P

Stratifiering och plantering av valnötter

Post by Helene_P »

Jag stratifierar diverse nötter i kylen för första gången, planen var/är att plantera dem i en dubbel pallkrage med nätbotten i vår men nu har vildingarna från Tyskland bestämt sig för att börja gro. Hur länge kan jag lämna de som börjat få rötter i kylen, de två jag har planterat, den ena i början på december, den andra för 12 dagar sen har börjat ta fart omedelbums. Det är såklart jätteroligt att se gror men just nu känns det långt till våren…

Min andra fråga är om de är känsliga för omplantering och hur snabbt den omtalade pålroten växer? Kan jag plantera flera i en större kruka för omplantering individuellt i trädkrukor senare eller är det bäst att sätta dem en och en i trädkrukor direkt? Jag har tillgång till svala rum och bra växtbelysning men om resten av nötterna också börjar gro blir det aningens trångt. :shock:

Helene
IMG_9426.jpeg
IMG_9426.jpeg (4.43 MiB) Viewed 8073 times
IMG_9428.jpeg
IMG_9428.jpeg (3.11 MiB) Viewed 8073 times
Blomquist

Re: Stratifiering och plantering av valnötter

Post by Blomquist »

Vad roligt att dom redan har börjat gro(!). Ett tips är att du delar av krukan i avdelningar. På så sätt hindrar du rötterna från att sno sig in i varandra. Men omplantering blir snabbt aktuellt. Min erfarenhet (som är begränsad) är att det går ganska fort.

Dom är mycket känsliga vad pålroten angår,
Göran
Site Admin

Post by Göran »

Hej!
Fint med groende valnötter.

Om du har möjlighet att bygga en luftbeskärnings-pall-krage-bädd så är det fint.

Nerifrån och upp:
pallkrage (luft i)
putsnät 12mm dubbelt
pallkrage + pallkrage (med jord i)

Fyll med den jord du har, och så på ett djup av ca 10 cm, så att möss och andra har svårare att hitta nötterna.

Lycka till,
Göran
Helene_P

Post by Helene_P »

Tack för tips och en bra förklaring Göran. Jag har allt hemma och ska fixa iordning två pallkragar efter påsk. Jag har lite ont om plats innanför staketet just nu pga planer att terrassera en slänt med grävare så det får bli utanför på lägdan. Det innebär att jag absolut även behöver bygga nätburar ovanpå för säkerhets skull. De råa odjuren skuttar in ibland vintertid så det är inte helt säkert innanför heller men inte lika hög risk.

Jag tänker nog ställa ner småträd som är ensamma i sina trädkrukor utan att ta bort krukorna men jag har många som har två eller tre i varje kruka, jag funderar på om det är bättre att plantera ner dem barrotade utan krukor eller ge dem en kruka var? Alla som är planterade i småkrukor (läs soppburkar mm) kommer jag plantera ner utan krukor i samma pallkrage som de nötter som snällt fortfarande sover i kylen. Eller ja, jag hoppas de bara sover och inte är döda. 8-)

Om jag stratifierar nötter igen för sådd så blir det EN sorts nötter och max 20 stycken, det här har varit och är ett äventyr i mitt lilla torp. :lol:

Helene

Några planterade halvvägs i vintras och de sist planterade, jag har ingen plats kvar för höga trädkrukor. :roll:
IMG_9722.jpeg
IMG_9722.jpeg (4.79 MiB) Viewed 399 times
IMG_9747.jpeg
IMG_9747.jpeg (2.62 MiB) Viewed 399 times
Post Reply