Hej!
Först och främst; så roligt att det finns en sådan här sida och community i Sverige:)
Jag är väldigt intresserad av att få reda på varifrån jag skulle kunna köpa svenskodllade ekologiska nötter. Jag skulle gärna köpa från hobby/privat-odlare här i forumet (endast mängder för personlig konsumption). Jag får valnötter av min far, som har ett träd hemma på tomten i mitt barndomshem, och de är de godaste (och mest miljövänliga) nötterna jag har ätit, så skulle gärna vilja köpa mer nötter (olika sorter med) odlade naturligt (dvs utan bekämpningsmedel) hör i sverige, istället för att köpa importerade nötter i affär.
Med vänlig hälsning,
Kristofer, Skåne
Köpa ekologiska svenskodlade nötter som privatperson
Re: Köpa ekologiska svenskodlade nötter som privatperson
Hej Kristofer!
Kul att du vill köpa svenskodlade obesprutade nötter. Fint att du redan har en leverantör av valnötter.
Här på forumet finns många som planterar nötträd, och en del kommer säkert att ha ett litet överskott att sälja. Ni som har nötter över - skriv gärna ett meddelande nedan och berätta hur Kristofer och alla andra nötsugna kan hitta er!
De två som säljer mest nötter idag är nog Håkan Wendel i Vollsjö och Tor Nyberg på Väversunda intill Omberg.
De allra flesta som planterar nötträd för produktion i Sverige idag gör det med hjälp av "Ekologiskt Frukt-och-bär"-stöd. Alla odlingar jag har sett är därför obesprutade.
Lycka till!
Kul att du vill köpa svenskodlade obesprutade nötter. Fint att du redan har en leverantör av valnötter.
Här på forumet finns många som planterar nötträd, och en del kommer säkert att ha ett litet överskott att sälja. Ni som har nötter över - skriv gärna ett meddelande nedan och berätta hur Kristofer och alla andra nötsugna kan hitta er!
De två som säljer mest nötter idag är nog Håkan Wendel i Vollsjö och Tor Nyberg på Väversunda intill Omberg.
De allra flesta som planterar nötträd för produktion i Sverige idag gör det med hjälp av "Ekologiskt Frukt-och-bär"-stöd. Alla odlingar jag har sett är därför obesprutade.
Lycka till!
Tack så mycket för ditt svar:)
Mvh
Mvh
Hoppar in i denna tråd och visar mitt intresse med. Det vore oerhört kul att få tag på lite svenskodlade nötter. Jobbar mycket med choklad och choklad tillsammans med nötter är ju det bästa som finns!