Pollinering bland namnsorter
Pollinering bland namnsorter
Hej! Jag planerar att plantera ett gäng hasselbuskar på en åker och undrar om jag behöver några vildhassel för pollinerigens skull. Det blir ett 20-tal Halle'sche Riesennuss och sedan några enstaka Corabel, Katalonski, Webb's Price Cob, Lange Zellernuss och Nottingham Prolific. Vad tror ni - räcker det för pollineringen?
Re: Pollinering bland namnsorter
Hej Hannes!
Jag tror inte det behövs fler sorter för pollineringen.
I Nederländerna har jag sett produktions-odlingar där de haft tre olika namnsorter och de har pollinerat varandra väl.
Ett tips - om du ska plantera många olika namnsorter på en åker: gör gärna kluster eller rader med samma namnsort ihop.
Det blir lite, lite svårare för pollineringen, men mycket enklare för skörd, eftersom de som är av samma sort mognar samtidigt. Och de släpper löven (för att täcka sina nötter) samtidigt.
Någon annan som tycker annorlunda?
Jag tror inte det behövs fler sorter för pollineringen.
I Nederländerna har jag sett produktions-odlingar där de haft tre olika namnsorter och de har pollinerat varandra väl.
Ett tips - om du ska plantera många olika namnsorter på en åker: gör gärna kluster eller rader med samma namnsort ihop.
Det blir lite, lite svårare för pollineringen, men mycket enklare för skörd, eftersom de som är av samma sort mognar samtidigt. Och de släpper löven (för att täcka sina nötter) samtidigt.
Någon annan som tycker annorlunda?