Hasselsorter och nötviveln

Allt om hassel - Corylus-familjen
Post Reply
Caroline

Hasselsorter och nötviveln

Post by Caroline »

Hej alla!
Jag har planterat några storfruktiga hasselnötsbuskar, bland annat jättenöt från halle och röd zellernöt. Jag bor i zon 4, i Småland, och har gott om vildhassel på min tomt.
Min fundering är vilka sorters hassel som är bäst att utöka med. De får gärna ha god resistens mot nötvivel. Har vissa sorter bättre härdighet i min zon än andra?
// Caroline
Göran
Site Admin

Re: Hasselsorter och nötviveln

Post by Göran »

Hej Caroline!
Hasselnötter är smarrigt. Det finns forskning från bl.a. Polen som visar att det är stor skillnad i angrepp på olika namnsorter. (0.3% till 80% nötter angripna, beroende på sort.) Läs mer här: https://www.researchgate.net/publicatio ... ment_and_c

De som funkade bäst i deras tester var "Jättenöt från Halle", "Bolwiller" och "Lenka II", så du har redan en av de mest motståndskraftiga på plats.

Jag tror att alla namnsorter av hassel funkar bra i zon 4. Har du någonsin märkt frys-skador på hassel?

Lycka till!
Nöt_babe

Re: Hasselsorter och nötviveln

Post by Nöt_babe »

Enligt nötodlarens handbok är bollwiller (eller 'Wunder von Bollwiller' som jag antar är samma sort) identisk med Jättenöt från Halle. Detta enligt en DNA-analys från 2006. Sannolikt var detta inte klarlagt när denna studie om nötviveln från -89 gjordes.

Kanske intressant information att ha när de nämns samtidigt. Själv samlar jag mångfald av sorter och köpte nyligen en bollwiller. Blev sedan mycket besviken när jag sedan läste att det verkar vara en synonym till Halle! Men det var ju i det stora hela inte värre än att jag fick en extra hasselbuske. Inte såå farligt ändå. Värre saker har hänt mig.
Post Reply