Vegetativ förökning av valnöt

Allt om valnötter: Europeiska, japanska, amerikanska... Hela Juglans-familjen får plats här
Marcial
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 okt 2024, 06:23

Vegetativ förökning av valnöt

Inlägg av Marcial »

Har någon i detta forum erfarenhet av att försöka föröka rotäkta valnöt vegetativt? Skulle vara intressant att höra om era erfarenheter, särskilt med metoder som sticklingar eller mikroföryngring.
Ann Marie
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 okt 2024, 05:07

Re: Vegetativ förökning av valnöt

Inlägg av Ann Marie »

För 30 år sen arbetade jag med in-vitro-förökning (meristem) av olika växter. Vissa arter var otroligt svåra med andra mycket lätta att föröka. Det borde finnas någon i världen som håller på med meristemförökning in-vitro av olika nötarter. Hur hittar man en sån...?
Göran
Site Admin
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 feb 2024, 08:04
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Vegetativ förökning av valnöt

Inlägg av Göran »

Linards plantskola i Souillac innanför Bordeaux startade för kanske tio år sedan med vegetativ förökning av valnöt i meristem/in-vitro. När jag hälsade på dem 2020 så hade de en heltidskille och ett labb igång, men mycket magra resultat. Det var tydligen svårt att få de nya rötterna att växa i jord.
Kanske har de numera lyckats?

De finns på webben här: https://l-q-p.com/?lang=en
Alax
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 okt 2024, 17:11

Re: Vegetativ förökning av valnöt

Inlägg av Alax »

För mig har det inte varit några bra resultat alls. Har provat örtartade sticklingar av regia vid olika tillfällen, även olika tider under sommaren. Vet att det är svårt, men vill ändå prova själv ibland. Dom dör alla väldigt fort hos mig. Hade såklart varit bra med namnsorter på egen rot.
Skriv svar