Plantering
Plantering
Jag är sugen på att köpa hasselnötsplantor nu och plantera innan vintern. Är det för riskabelt? Ska plantera nära Vänern (Vänersborg) Zon 2/3. Vad säger ni?
Re: Plantering
Hej allihopa!
Vilken bra fråga av Anne.
Själv har jag aldrig någonsin sett frys-skador på hassel, men jag har mest planterat söderöver.
Har någon haft frost/vinterskador på hassel?
I så fall i vilken växtzon/plats?
/Göran
(Själv planterar jag allt jag kan på hösten, men håller till i zon 1)
Vilken bra fråga av Anne.
Själv har jag aldrig någonsin sett frys-skador på hassel, men jag har mest planterat söderöver.
Har någon haft frost/vinterskador på hassel?
I så fall i vilken växtzon/plats?
/Göran
(Själv planterar jag allt jag kan på hösten, men håller till i zon 1)
Hej,
Mitt första inlägg här. Ska bli intressant attfölja detta forum.
Jag hoppar in i den här tråden med en liknande fråga.
Jag är nybörjare och har precis köpt mina första hasselplantor. Enligt väderprognosen ska det slå om och bli minusgrader de kommande dagarna. Ska jag ändå plantera dessa eller ska jag avvakta tills köldknäppen är över?
Mitt första inlägg här. Ska bli intressant attfölja detta forum.
Jag hoppar in i den här tråden med en liknande fråga.
Jag är nybörjare och har precis köpt mina första hasselplantor. Enligt väderprognosen ska det slå om och bli minusgrader de kommande dagarna. Ska jag ändå plantera dessa eller ska jag avvakta tills köldknäppen är över?
Hej Michael,
Jag tror att du kan plantera hasselbuskarna nu, även om det blir några minusgrader i veckorna framöver.
Plantera när det är plusgrader och vattna bra, så att rötterna får bra kontakt med jorden. Då ska de nog klara sig fint.
Lycka till, och berätta hur det gick!
Göran
Jag tror att du kan plantera hasselbuskarna nu, även om det blir några minusgrader i veckorna framöver.
Plantera när det är plusgrader och vattna bra, så att rötterna får bra kontakt med jorden. Då ska de nog klara sig fint.
Lycka till, och berätta hur det gick!
Göran