Foodforest och allergier

Tipsa om nötträd som växer bra hos dig och gärna runt omkring - kanske hjälper det andra att välja träd som har stor potential.
Jonaseco

Foodforest och allergier

Inlägg av Jonaseco »

Hej på er,
Jag går och förbereder ett Tiny forest/food forest/ Miyawakiprojekt i min kommun. Platsen är inte bestämd men jag har som mål att anläggandet av den artrika skog typ Miyawaki som avses ska ske med hjälp av bland annat skolungdomar och andra människor för att skapa både engagemang och anknytning till projektet, helt enkelt ett samskapande. Nu är frågan hur det fungerar med nötträd och nötallergiker. Vågar man ha tex hasselbuskar på en skolgård och kan en nötallergiker hantera en ung hasselbuske? Dessutom funderar jag på, om man bör undvika hasselbuskar på eller i närheten av skolgårdar, det finns andra "matträd" som kan passa bättre.

Äntligen har vi ett forum för oss "nötentusiaster"

Med vänlig hälsning,
Jonas Nilsson
JN Jorddoktorn AB
Holistic Ginkgo

Re: Foodforest och allergier

Inlägg av Holistic Ginkgo »

Hej,
Vad fint att du ska anlägga nötlundar i din kommun.
Ur allergisynpunkt är nötter enbart farliga om de äter dem, där är ny forskning som visar att det inte är luftburet.
Var det så du tänkte eller refererar du mer till att barn med allergi inte tänker på det och plockar och äter hasselnötter från buskarna?
Jag anser det inte vara något större problem än om man har tex äppelträd vid en skola som en del är allergiska emot, men förstår din tveksamhet.
Jag skulle rekommendera dig att fråga om skolornas åsikt och att leta upp mer fakta kring allergier.
Mvh Mia
Göran
Site Admin
Kontakt:

Re: Foodforest och allergier

Inlägg av Göran »

Hej Jonaseco!

Kul att du ska plantera Miyawakimatskogar!

Nötter är lite farliga, inte bara att äta.
Hassel ger under februari-mars månad en del pollen och ca 15% av befolkningen är allergisk mot dem.
Inte alls lika mycket pollen som björk, men för en del är det besvärligt.
Därför är det kanske inte lämpligt att göra en hel häck av hassel längs en skolgård, men någon enstaka buske borde funka.

Jag säger som Mia - Prata med skolans personal och se hur de ställer sig till det.

Lycka till, och berätta gärna hur det går!
Skriv svar