Finansiering av nötodling och skogsträdgård

Andra frågor som inte passar i de andra forumen.
Ina

Finansiering av nötodling och skogsträdgård

Inlägg av Ina »

Hej!

Sedan hösten 2023 studerar jag till Driftsledare inom gröna näringar och min dröm är att få vara med och bygga upp en skogsträdgård med nötträd. En skogsträdgård som mötesplats över generationsgränserna, för utbildning om odling, kultur med växtfärgning, och matlagning och en mer hållbar och regenerativ lokal matproduktion mm. Inför examen har jag valt att fokusera på hur man kan finansiera en. Min fråga till er är hur har ni gjort? Hur har ni finansierar er? Har ni några tips och idéer på var man kan söka bidrag som skulle kunna passa in? Är i dialog med med både kommun och stiftelser och finner intresset stort. Min förhoppning är även att det ska leda till någon form av inkomst, runt 50% av en heltidslön. Har flera intressenter som erbjudit sig att stå för inköp av träd men allt arbete kommer behöva drivas ideellt.
Är tacksam för alla era funderingar, tips och reflektioner.

Varma hälsningar
Carina
Göran
Site Admin
Kontakt:

Re: Finansiering av nötodling och skogsträdgård

Inlägg av Göran »

Hej Ina!

Bra fråga. Det är en långsiktig investering eftersom träden är rätt så dyra och det dröjer länge (tänk 5-10 år) innan det blir skörd.
Å andra sidan är nötter en produkt med relativt högt pris, så det går att tjäna tillbaka investeringen efter hand.

Utmaningen är nog att göra verksamheten så smidig och enkel att överskottet är tillräckligt för att täcka dina arbetskostnader.

I Sverige har vi inte haft någon kommersiell nötodling på femtio år ungefär, men nu är det en ny våg entusiaster som satsar.

I Danmark, Tyskland, Nederländerna och Polen finns en levande tradition av både hassel-, valnöt- och kastanjodling, och det finns exempel på många som odlar nötter på hel- eller halvtid.

Vad tror du - skulle det vara intressant om vi delar lite mer information om olika nötodlingar, t.ex. från Danmark?

Till sist, för den som är jordbrukare och är med i EU/SAM-systemet och är ekologiskt certifierad så går det att kvala in på "Ekologiskt Frukt-och-bär-stöd", vilket ger ca 8000kr/hektar om man uppfyller villkoren. Det kan också hjälpa till att täcka investeringskostnaderna.
https://jordbruksverket.se/stod/jordbru ... produktion

Jordbruksverket ska komma i vår med ett nytt investeringsstöd för att "beredskaps-säkra" och göra lantbruket "robustare" och jag har mejlat och föreslagit att de ska stötta nötträdsplanteringar och andra fleråriga grödor, men jag har inte fått något svar.
https://jordbruksverket.se/stod/jordbru ... produktion

Lycka till,
Göran
Skriv svar