Sjuka valnötsträd?

Allt om valnötter: Europeiska, japanska, amerikanska... Hela Juglans-familjen får plats här
Mikael

Re: Sjuka valnötsträd?

Post by Mikael »

Flera frösådda valnötsträd som jag har planterat på en allmän yta i byn har blivit sjuka. Bladen får relativt stora, bruna fläckar. Sjuka blad blir bleka, gul/gröna, sedan helt gula innan de till sist blir bruna och torkar bort. Sjuka träd växer märkbart sämre. Förra året var 1 träd sjukt, nu alla 4-5 st. Alla valnötsträden har även små bruna prickar på bladen vilket liknar symptomen som träden av japansk valnöt på samma plats har. De japanska valnötsträden har dock inte de stora fläckarna. Vet inte om de små prickarna och stora fläckarna beror på samma sjukdom. Kan det vara antraknos? Bifogar bilder.

Bladen på ett annat frösått valnötsträd (växer här hemma, dvs inte på samma plats som de som beskrivs ovan) fick i början av sommaren bruna bladnerver på en del blad. Årets gröna grenar/stam blev bruna, det ser nästan ut som att barken ska spricka. Trädet växte bra förra året utan symptom. I år har det vuxit sämre. Har sprayat med kumulus, dvs svavel som används mot svampangrepp. Nya blad ser friskare ut, kanske har behandlingen hjälpt. Bifogar bild.

Någon som vet vad de olika symptomen kan bero på och vad jag kan göra åt det? Jag kommer att slänga löven när de faller i höst.
Attachments
Bruna bladnerver och stam/grenar
Bruna bladnerver och stam/grenar
IMG_1976.jpeg (3.67 MiB) Viewed 100 times
Bruna fläckar på blad. Bleka blad.
IMG_1969.jpeg (3.67 MiB) Viewed 100 times
IMG_1972.jpeg (3.74 MiB) Viewed 100 times
Göran
Site Admin

Post by Göran »

Oj, det var trist med sjuka på valnötsträden, och tack för att du delar!
Kan det vara torka som satt ner trädens livslust?
Jag har aldrig sett valnötsträd med gulnande blad på det sättet.
Svarta prickar blir det på många träd vissa år, men inte alltid. Inte säkert att det gula och prickarna är samma åkomma.
Någon annan som sett detta?
Göran
Mikael

Post by Mikael »

Jag tror inte att det är torka, det är alltid fukt i jorden, även under torra perioder. Under vår/vinter har det snarare varit för blött där vissa av träden står. Rent generellt är det bra jord som för längesedan var åkermark.

Ett av träden växte länge fint med friska gröna blad. När de bruna fläckarna till slut syntes på bladen på två av grenarna blev bladen gula medan bladen på resten av trädet fortfarande är gröna. Ser märkligt ut.
Post Reply