Hej!
Är lite inne på att skaffa en turkisk hassel men vill gärna veta lite mer om detta träd, någon som har erfarenhet?
Turkisk hassel
Re: Turkisk hassel
Turkisk hassel (Corylus colurna) är snygga träd som ofta planteras i stadsmiljö.
Det finns ett stort och vackert exemplar i Helsingborg, se foto i bilaga.
Det blir massor med nötter, men de är mer svårknäckta än europeisk hassel (Corylus avellana).
Det går också att göra hybrider mellan europeisk och turkhassel (kallas ibland Corylus x colurnoides).
Hos Lars Westergaard på Fyn har jag sett ett träd som han själv tycker är fantastiskt. Det är turkhassel som grundstam och på-ympad hybridhassel 'Farris 88Q'. Enligt Lars var det stor skörd av bra nötter, men det kan så klart bero på en mängd faktorer.
Ni som har hybrider - skriv gärna och berätta vilka som funkar hos er, och dela med av erfarenheter!
Det finns ett stort och vackert exemplar i Helsingborg, se foto i bilaga.
Det blir massor med nötter, men de är mer svårknäckta än europeisk hassel (Corylus avellana).
Det går också att göra hybrider mellan europeisk och turkhassel (kallas ibland Corylus x colurnoides).
Hos Lars Westergaard på Fyn har jag sett ett träd som han själv tycker är fantastiskt. Det är turkhassel som grundstam och på-ympad hybridhassel 'Farris 88Q'. Enligt Lars var det stor skörd av bra nötter, men det kan så klart bero på en mängd faktorer.
Ni som har hybrider - skriv gärna och berätta vilka som funkar hos er, och dela med av erfarenheter!
- Bilagor
-
- 2024-09-15_Corylus_colurna_Helsingborg.jpg (1.79 MiB) Visad 11083 gånger
-
Re: Turkisk hassel
I en liten park framför mitt hus (Kirseberg i Malmö) finns tre unga turkhasslar. I höstas upptäckte jag att ett av dem hade hundratals nötter. Dock verkar de alla vara opollinerade. Någon som vet hur gamla de behöver vara för att komma igång med pollineringen? Och hur korrelerar ålder med stammens omkrets? /Christin