Hur beskära hassel
Hur beskära hassel
Jag har inte skött om mina hasselbuskar men nu ska det bli bättre. Bifogar två foton på en planta av Trapezunski som planterades för 3-4 år sen. Som framgår har den framför allt en huvudstam och från den kommer bl a två långa grenar. Ser väldigt spretigt ut och känns inte rätt. Mycket tacksam för förslag på hur den bör beskäras. Misstänker att det är ungefär rätt tid nu, eller har jag fel? Stort tack på förhand! ![Image]()
Re: Hur beskära hassel
Hej Ann Marie!
Det finns många sätt att beskära hassel.
Buskarna gillar att vara "glesa", så att det kommer in mycket solljus på alla grenar.
Den som ska skörda vill gärna komma åt på ett smidigt sätt.
Om du tänker skörda "gröna" nötter för hand från busken, så är det fint med låga grenar. Om du å andra sidan vill skörda "färdiga" bruna nötter från marken är det bättre att låta grenarna gå upp högt i luften.
Hassel kan du klippa i när som helst under året, bara det är en solig dag. Den största risken för sjukdomar är när det regnar, eftersom regndropparna tar med sig svampsporer.
Ett annat tips är att hålla undan gräset under hasselbusken med något täckmaterial.
Lycka till!
Det finns många sätt att beskära hassel.
Buskarna gillar att vara "glesa", så att det kommer in mycket solljus på alla grenar.
Den som ska skörda vill gärna komma åt på ett smidigt sätt.
Om du tänker skörda "gröna" nötter för hand från busken, så är det fint med låga grenar. Om du å andra sidan vill skörda "färdiga" bruna nötter från marken är det bättre att låta grenarna gå upp högt i luften.
Hassel kan du klippa i när som helst under året, bara det är en solig dag. Den största risken för sjukdomar är när det regnar, eftersom regndropparna tar med sig svampsporer.
Ett annat tips är att hålla undan gräset under hasselbusken med något täckmaterial.
Lycka till!
Tack Göran!
Då vet jag.
Beträffande ogräset är jag smärtsamt medveten om att jag borde hålla rent men jag har så många, förhållandevis unga, träd och buskar att det känns som jag kämpar förgäves mot högre makter. Hade svart täckduk varit ett alternativ som täckmaterial? Hade det kanske också hjälpt mot nötvivlarna...?
//Ann Marie
Då vet jag.
Beträffande ogräset är jag smärtsamt medveten om att jag borde hålla rent men jag har så många, förhållandevis unga, träd och buskar att det känns som jag kämpar förgäves mot högre makter. Hade svart täckduk varit ett alternativ som täckmaterial? Hade det kanske också hjälpt mot nötvivlarna...?
//Ann Marie
Hej Ann Marie!
Vi är många som kämpar mot gräs, kvickrot och annat otyg.
Svart plast är bra mot gräs, men blir annat elände längre fram. Dessutom blir det ett paradis för vattensork under plasten...
Jag rensar så gott det går, och lägger rätt mycket träflis runt träden, men även det kan vara gött för vattensorkarna.
Inget är enkelt, utan vi får prova oss fram.
Lycka till med alla dina träd!
Göran
Vi är många som kämpar mot gräs, kvickrot och annat otyg.
Svart plast är bra mot gräs, men blir annat elände längre fram. Dessutom blir det ett paradis för vattensork under plasten...
Jag rensar så gott det går, och lägger rätt mycket träflis runt träden, men även det kan vara gött för vattensorkarna.
Inget är enkelt, utan vi får prova oss fram.
Lycka till med alla dina träd!
Göran